71 vuotias Ansa Koskinen Forssasta kirjoittaa lehdessä otsikolla " Milloin saamme senioreille oma tavaratalon?" Hyvä kirjoitus, olen samaa mieltä, markkinaviestit kaupallisilta toimijoilta on aikalailla leggins-, äitiystunikka- ja -sporttia aamuin illoin vitamiiniä tästä ja tuolta- voittoista toimenpidettä.
Myös TV legenda Markku Veijalainen otti kohderyhmä-ajatteluun kantaa Radio Suomen haastattelussa; prime time TV ohjelmat on hyvinkin tarkkaan suunniteltu 20-35 vuotiaille kuluttajille.
Aihe on kiinnostava, koska itsellänikin on vaikeuksia löytää tavaraa tai viihdykettä mediasta, joka oikeasti kiinnostaisi.
Debaattimielessä heitän markkinointiväelle kysymyksiä;
- eikö numerot toimi tässä suhteessa ? katsokaapa nuorten työttömyyslukuja, tai ikäluokkajakaumaa ja kulutusvoimaa.
- onko markkinointiväki liian nuorta ? tehdäänkö viestiä itselle, vai asiakkaalle ?
- toisaalta, se joka maksaa, tilaa myös musiikin...
- onko asiakkailta kysytty mitä he haluavat ?
- toisaalta, asiakkaat vastaa juuri kuten kysytään, ja keneltä kysytään...
Forssan Ansa Koskinen ehdottaa mm. senioritavarataloa (auki 9-17 ma-pe), viipaleleipää (ei säkkitavaraa), kotipalvelupisteitä tavarataloon, seniorimatkatoimistoa lähimatkoille, jne. Hyviä ideoita, ja toivottavasti todellakin jokin mesenaatti tuollaisen perustaa ja ketjuttaa monelle paikkakunnalle.
Toisaalta, tuo olisi melko helposti järjestettävissä jo nykyisillä faciliteeteilla, kysymys on vain aikatauluttamisesta, ja pikkujärjestelyistä; vaatii vaan hivenen ajatusta, tahtoa, ja työtä.
Välillä, jos ei aina, on todella vaikeaa äänestää jaloillaan ja olla käyttämättä palvelua joka ei natsaa. Ei ole muuta vaihtoehtoa. Maitoa saa kaupasta huomenna mutta tänäänkin olisi juotava.
Jos tästä ns. senioripalvelumuotoilusta haluat kuulla lisää, ota yhteyttä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti